Marjott

Risgrynsgröt

Kategori: Matlagning

När det äntligen börjar komma lite vårväder börjar Marja baka risgrynsgröt. Normalt? Knappast. Men underbart gott!
Egentligen är det inte till mig som jag lagar gröten, då jag försöker hålla nere på snabba kolhydrater. Istället är det till mamma och Artur jag gör det. Jag vet inte om det kallas dubbelmoral eller bara snällhet.

      


Denna gången gjorde jag min risgrynsgröt på detta sätt:

2 dl grötris
4 ½ dl vatten
2/3 tsk salt
2-3 msk smör
6 dl mjölk
1 dl vispgrädde
2 kanelstänger
ca 2 tsk vaniljsocker
3 msk socker


Blanda ris, vatten, smör och salt i en ganska stor kastrull så gröten kan få kocka utan risk för att allt ska koka över och hamna på plattan. Koka under lock på svag värme i 10 min. Fortsätt med att tillsätta mjölken, grädden och kanelen. Låt gröten koka väldigt svagt, helst utan att röra om, tills gröten börjar få en grötkonsistes (och riset är mjukt), vilket tar 30–40 min. Notera att gröten blir mycket fastare när den kallnar! Tillsätt mer mjölk om du märker att den blivit för fast i konsistensen. Rör i socker och vaniljsocker efter smak. Gillar du mandlar är det bara att hälla i några sådanna med! Servera med mjölk, kanel eller sylt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: