Marjott

Dagens pärs

Kategori: 2010

Så här ligger det till: Vi kör sällan bil på vintern. Och förra året inte alls, eftersom det var så mycket snö. Det har resulterat i att pappa aldrig byter till vinterdäck. Men kruxet är ju att jag för i hellskotta behöver övningsköra! Inte så jättekul att lägga ner 500 spänn på en liten lektion! Det kan jag ju få ett bra restaurangbesök för liksom (eller en 1/4 till 1/3 besök på Frantzen!!!!!!). Så jag och pappa gick ut för att skotta ut bilen idag på förmiddagen. Först fick vi skotta bort snö runt bilen och på bilen (ja, det var ungefär 1 meter snö på bilen). och det var verkligen inte lätt, för bredvid ena sidan på bilen är det bara ca 1 decimeter utrymme. Det finns nämligen ett par hundar miljoner irriterande trädgrenar där. Så jag/pappa fick liksom trycka oss mellan dom och sitta ner i snön. = jag fick snö innanför skor, jacka, ärmar.

Steg 2 var att skotta/hacka/gräva bort snö bakom framdäcken på bilen. Svårt speciellt pga ovannämnda brist på utrymme. Stackars pappa grävde bort snön med sina bara händer. Utan vantar. Hu, jag som höll på att börja gråta av smärta för att det var så kallt MED vantar.

Steg 3: sanda bakom däcken.

Steg 4: pappa startar bilen och jag puttar på ALLT vad jag kan. Tacka gudarna för att jag styrketränar lite. Annars hade vi väl aldrig kommit loss (iaf idag, Artur skulle väl hjälpt till imorron. han jobbade idag. Men pappa och jag är otåliga ibland.)

Eftersom detta gör att man bara åker ca 2 decimeter fram, måste man göra om hela procesuren kanske 10 gånger. Så det var bara att hacka, gräva, gråta, sanda, putta, svära om och om igen. Det tog 2 timmar för oss att få ut bilen de 2 metrarna till grinden.

Morgondagens pärs blir att faktiskt byta själva däcken!




Mörk bild på bil vid grind

Kommentarer


Kommentera inlägget här: