Marjott

Rosendals kryddiga pepparkakor

Kategori: 2010

Mamma har köpt rött band, så igår hängde jag äntligen upp ett par till av mina stora pepparkakshjärtan. De fick sitta i fönstret. Ska nog göra några till innan jul så jag kan sätta upp ännu fler och ev hänga upp i julgranen.

De här pepparkakorna är mina favoriter. De smakar så härligt kolaaktiga :) Bra där sirapen! Så nu lägger jag ut receptet så att fler kan få glädje av dom. Speciellt bra för er som vill ha mer kola än pepparkakssmak :P


Rosendals kryddiga pepparkakor:

ca 350 små eller 175 lite större
Degen är mycket hållbar, så man behöver inte baka ut allt på en gång. Tänk bara på att inte förvara den för kallt, då kan den bli torr och smulig. Pepparkakorna blir knapriga och lite hårda.

4 1/2 dl ljus sirap
300 g smör (mjukt rumsvarmt)
4 1/2 dl socker
1 ägg
4 tsk nymalda nejlikor
6 tsk malen kanel
4tsk nymalen ingefära
4 tsk nystött kardemumma
13 - 15 dl vetemjöl

Koka upp sirapen. Rör om. Låt svalna något.
Rör ner sockret, ägget, kryddorna och det rumstempurerade smöret.
Tillsätt mjölet, den mindre mängden (spar resten till utbakningen). Arbeta väl så att allt blandas ordentligt. Låt vila svalt men inte kallt till nästa dag.
Kavla ut degen tunt och ta ut figurer. Lägg dem på smorda plåtar/bakplåtspapper.
Grädda i 180 - 200 grader ca 8 min.



Ett tips är att kavla ut degen på bakplåtspapper, så slipper figurerna bli helt missbildade när man ska föra över dom till plåten.

Kommentarer

  • Jennifer säger:

    Sv: Åh gud vad gott med pizza! Är så sugen så jag dör! Ska äta ett grillat kycklinglår snart :) MUMS!

    2010-12-16 | 14:53:35
    Bloggadress: http://jenda.blogg.se/

Kommentera inlägget här: