Marjott

Middag på nästan 4 timmar

Kategori: 2010

Avsmakningsmenyn på F12 bestod av 11 små rätter. Överraskande många! Dessutom fick man en aptitretare och en kaka på slutet, så totalt kan man säga att det var 13 små saker! tänker man på detta så är det nästan konstigt att det inte tog längre tid än fyra timmar :P Artur och jag var där ganska tidigt, vi hade bokat bord redan till halv sju. när vi kom dit hade det alltså inte hunnit dyka upp så många och därför kom rätterna ganska fort. Men när vi kom till huvudrätterna någon timme senare gick det segare. Med det menar jag inte att det behöver vara dåligt! Både att det går snabbt och långsamt har sina för- och nackdelar.

Tog bilder med min mobil, så bilderna är inte de bästa (dock är det faktiskt 8 megapixel på den!)



Började med en aptitretare av små "chips" bestående av rotfrukter och crostini med en dipp.



Några rätter senare kom "SKOGSSVAMP «PRESSÉ»med kalvbräss och pumpa". Det var en slags jättespröd sandwich som man åt med händerna med helt underbar fyllning (kantareller, kalv)! Kom topp 2 på min lista av de godaste rätterna på F12.



Sedan kom det in en "BRÄSERAD GRISKIND med fikon, vildpeppar och potatiskrokant". Jättemört kött och krokanten var spröd och söt. Jag brukar vara dålig på att blanda mat med varandra, men på F12 får man verkligen lära sig att blanda ofta kan vara godast! Att blanda sött med kött, mousse mm blev riktigt gott. Egentligen brukar jag äta så vegetariskt som möjligt, men när man går på avsmakningsmeny får man faktiskt göra undantag!



Som rätt nummer fem (räknar ej aptitretare) blev det "ANKLEVER «BONBON» med grillade plommon". Nu tänker nog de flesta "Anklever, fan vad äckligt", men jag har fakitskt inte problem med sånt! Förutom med det faktum att det är kött, men som sagt undantag. Jag älskar att pröva nya saker! Runt anklevern var det något slags bröd som smaka pepperkaka. Var för sig var det inte så jäätegott, men blanda dessa två saker och: MUMS!



Rätt nummer sex med skojjigt namn: "KRYDDSTEKT KNORRHANE med öl, brynt lök och fänkålsblomma". Tyvärr enligt mej inte god alls. Fisken smakade inte mycket (men löken var god, och jag gillar inte ens lök!). Men all mat kan inte passa alla!



Tog inte bilder på övriga huvudrätter, men min absoluta favorit var "KRONHJORTSKALV FRÅN BROKINDSGÅRD med gotlandstryffel, tranbär och svartrot". löjligt god....

Men bilden är i alla fall på efterrätten: "COMICE PÄRON «AFTER EIGHT» med vildmynta och bitterchoklad". Päronet var det där rosa överdraget! Fattar inte hur de gjort... Chokladglassen var mumsig och så även päronöverdraget. Men det som låg under var inte så gott enligt mej. De tre efterrätterna föll fakitskt inte ngon av dom mej i smaken! Det var lite för syrligt, och jag är ingen efterrätts-syrlighets-människa. Därför var det bra att Artur och jag har olika smaker så att vi kunde byta lite med varandra!

"ÄPPELFROMAGE med färskost och kanel". Som sagt ingen favorit, men jag fick färskosten (som smakade mandel, älskar mandel), och Artur fick den mer syrliga äppelfromagen. Perfekt ändå!

Måste säga att frantzen/lindeberg (som vi inte fick bord på pga fullt) vann ganska så rejält. Men på F12 var det både billigare och fler rätter, så det kanske jämnar ut sig :P

Dessutom så såg vi Melker Andersson som kom, tog en påse, och gick. Men alltid något!

Kommentarer

  • Jennifer säger:

    Åh neeej vad gooott! Och fasiken vad hungrig jag är! Plågsamt att se de här bilderna nu kan jag lova. Det ser himlans gott ut :D

    2010-10-17 | 18:54:09
    Bloggadress: http://jenda.blogg.se/
  • Artur säger:

    Den här middagen var awesome men Frantzen e ju förstås bättre =)

    Tack för årspresenten och varsegod!

    2010-10-17 | 19:41:33
  • marja säger:

    Ja, det var riktigt gott (oftast) och en underbar upplevelse!

    2010-10-17 | 19:44:42

Kommentera inlägget här: